Project De Nederlandstalige zakelijke wereld in Second Life afgerond

Voor de praktische uitvoering van het project werd gekozen om gebruik te maken van de Nederlandstalige bedrijfswereld zoals die in de virtuele omgeving Second Life (SL) wordt voorgesteld.

In het VK, net als in de rest van de wereld,  zijn de maatschappelijke mogelijkheden na de studie belangrijke overwegingen voor studenten om voor Nederlands te kiezen. Het project speelde daarop in door de studenten de Nederlandse zakenwereld te leren kennen en hun opgedane talenkennis in deze context te ontwikkelen en dit tijdens het eerste studiejaar. Het project werd uitgevoerd in de virtuele omgeving Second Life (SL). Deze 3D wereld die gesproken en geschreven communicatie toelaat, biedt studenten virtuele versies van Nederlandse en Vlaamse steden en gebieden, bedrijven en instellingen, waarin ze virtueel kunnen rondlopen en vertoeven om hun kennis in deze ‘levensechte’ situatie uit te bouwen.

De studenten namen deel aan een reeks virtuele field trips, naar, onder andere, de 3D versies van de stad Amsterdam en tal van representatieve Nederlandse bedrijven, zoals KLM en ABN AMRO Bank, en instellingen, waar ze gevraagd werden een reeks activiteiten uit te voeren. De activiteiten, die studenten moesten aanzetten om hun kennis van het Nederlands in context te gebruiken en beter vertrouwd te geraken met de Nederlandstalige bedrijfswereld, bestonden uit het virtueel interviewen van werknemers en bedrijfsleiders, het doorlopen van vragenlijsten, het geven van presentaties over een bepaalde instelling, en veel meer.

Voor een volledig verslag van het project en de activiteiten die de studenten in Second Life uitvoerden, wordt verwezen naar het eindrapport. Het rapport bevat ook algemene bevindingen en praktisch advies over het gebruik van Second Life in een educatieve context. Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met Dr An Vanderhelst (ucldava@ucl.ac.uk)