Een terugblik op de Conferentie Neue Sachlichkeit im Kontrast, Oldenburg

Op 21 en 22 maart 2019 vond op het Institut für Niederlandistik van de Universität Oldenburg een internationale conferentie over de Neue Sachlichkeit plaats. Het begrip werd in 1925 in Duitsland binnen de schilderkunst gelanceerd als een terugkeer tot een meer objectieve, realistische kunst. Van daar deed de term snel zijn intrede binnen andere kunstgebieden, waaronder literatuur, en manifesteerde zich tevens buiten het Duitse taalgebied. Centraal stond op het congres dan ook het contrasterend perspectief tussen het Duitse kunstverschijnsel en zijn Nederlandse variant, de Nieuwe Zakelijkheid. De internationale vakgroep van zes Neerlandici (Nele Demedts, Ralf Grüttemeier, Lut Missinne, Koen Rymenants, Mathijs Sanders & Janka Wagner) en zes Germanisten (Moritz Baßler, Sabine Kyora, Helmut Lethen, Gunther Martens, Hubert Roland & Haimo Stiemer) zorgde voor een interessante en vruchtbare discussie. De resultaten van het congres zullen in een Duits-Engelse verzamelbundel verschijnen.

De conferentie werd georganiseerd door Ralf Grüttemeier en Janka Wagner (Universität Oldenburg) in coöperatie met Lut Missinne (Universität Münster) met financiële ondersteuning van de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)

Geschreven door Janka Wagner